SPECIALE EDITIE
geplaatst in: Oor/25 oktober 1972
auteur: Pim Oets
De oorspronkelijke spelling en interpunctie is aangehouden
Interview met Peter Koelewijn.
DE BESTE ZANGER VAN NEDERLAND
Wat was je eerste produktie?
PK: (enthousiast) ‘M’n eerste éigen produktie was met Ronnie & The Ronnies, ‘Boem boem is ho’. Hun eerste single. Dat is een gek verhaal, hoe ik Ronnie ben tegengekomen… Nou ja, op een gegeven moment zat ik op een terras, in Amsterdam, en er komt een goser naast me zitten die zegt: jij bent
Peter Koelewijn hè. Ik zeg ja. Hij zegt: Ik ben Ronnie Schutte en je kent me niet maar dat zal wel gauw veranderen. Jij denkt dat je kan zingen hè. Nou, toen was ik dus al een tijdje uitgescheeën met zingen, of nee, ’t was in de nadagen van m’n groep. Hij zegt: ik zing beter. En ik zal ’t je bewijzen ook. Op dit moment heb jij de eer met de beste zanger van Nederland te zitten praten. Je moet dus nu toehappen, anders ben ik gewoon weer verdwenen… Ik vond dat zo verschrikkelijk te gek, dat had ik nog nooit meegemaakt! Ik zeg tegen hem: Ronnie ik ben ’t helemaal met je eens, wij gaan dadelijk in de studio een proefopname maken. Hij zegt: ik had niks anders verwacht, maar ik heb liever een definitieve opname. Ik zeg: Ronnie, dat beloof ik óók. En ik had ‘m nog nooit horen zingen! Ik zeg: ik ga proberen een paar nummers voor je te schrijven ven. En hij zo van: Oh… Ja… Zo ging dat maar door hè. Ik maakte ‘Boem boem is ho’ en daarvan verkochten we er 3 of 4000. En hij zei: Ja, maar daar heb je je ook met een Jantje van Leiden van afgemaakt. Terwijl ik met het angstzweet in m’n handen die produktie had staan maken! Zingen kon-ie dus helemáál niet, maar hij hád iets over zich. Hij zegt: ik moet een nieuwe kans hebben, want anders ga ik tòch een straatje verderop. Ik zeg: Ronnie, je volgende plaat wordt een sure hit. Hij zegt: Jaja, natuurlijk, je hebt ’t materiaal in handen. ’t Ging maar door, hahaha. Nou zat ik in die tijd naar de televisie te kijken en ik zag een hele griezelige film over een goser die een delirium had, die zag overal muizen uit de muur komen. Echt een ènge film. Daar zat ik over te denken en toen maakte ik ‘Beesjes’. Ik ging ermee de studio in met Ronnie en ik geloof dat hij de enige in Nederland was die dat had kunnen zingen. Zo lijzig, en lui… We verkochten er meer dan 100.000 van. In België was ’t een nòg grotere hit dan in Nederland! Dat waren m’n eerste produkties.
EEN SOORT VLIEGENDE KIEP
Daarna kwam Bonny, Bonny St. Claire. Die heb ik ontmoet… Ik heb trouwens net een nieuwe single met haar gemaakt, als je die hoort… Dat is volgens mij zó’n ontiegelijke hit, daar ben ik zeer tevreden over. Maar Bonny zag ik zingen op een avondje ergens in Utrecht, ze zat in een triootje, en ze zong weetikveel, ‘Heimatlos’ of zo, maar als ze solo zong dan gebéúrde er iets, want ze zag er goed uit, ze páste helemaal niet bij die nummers. Ik ging naar haar toe en zei: Bonny, of eh, juffrouw, laten we es een auditie houden. En ze zong ‘It takes two’ en dat deed ze zó speciaal, dat zag ik helemaal zitten. Jij zou óók gezegd hebben, al had je er helemaal geen verstand van, dat is een talent. Nou, en Bonny werd m’n tweede artiest.
Korte tijd later had Bonny verkering met Ronnie van de Beestjes.
Ik ben nu in dienst van Phonogram, ik ben een soort vliegende kiep. Ik heb een hele hoop faciliteiten, meer dan andere producers bij Phonogram. Maar ook met meer risiko’s, want ik werk op kontraktbasis. En ’t kan best zijn, als al m’n kontrakten bij Phonogram aflopen, dat ik dan m’n biezen kan pakken. Sociaal gezien sta ik wat wankeler, maar daar staat tegenover dat de revenuen ook iets hoger liggen. Hans van Hemert heeft geloof ik een soortgelijke deal, maar die hoeft zich nou natuurlijk geen zorgen te maken. Ik vind Hans een ontstellend goeie producer en een zeer slimme, goeie songwriter. ’t Is met het woord ‘commercieel’ niet af te doen. Hij weet hèt publiek, met een hoofdletter, te raken. Als producer moet je al de feeling hebben dat je voor hét publiek de goeie songs uit kan kiezen, en als je dit soort nummers ook nog zelf kan maken… Dan ben je volgens mij een volmaakte producer. Artistiek zowel als commercieel zou ik zijn werk graag gedaan hebben. De producers die er denigrerend over doen zijn nou bezig om voor de 25e keer te proberen een hit te maken… ’t Is wat om in Amerika in de top-10 te komen en er een miljoen van te verkopen. Ik kan maar 2 anderen bedenken. En daar ben ik niet bij, dat zit me wèl dwars… Ik moet nog een hoop leren, elke dag leer ik nog bij. En de smaak van het publiek, dat wisselt zó pijlsnel, dat hou je niet voor mogelijk. Je hoort konstant platen waarvan je denkt: mijn god, hoe is dat nu weer mogelijk…